چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم؟
خلاصه مقاله:این متن با هدف پاسخ به سوال «چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم؟» نگارش شده است. در آن برای این مسئله، راه حلهایی ارائه شده است.
چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم؟
بسیاری از ما سایت داران، مرتب از خود میپرسیم که چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم. دلیل این دغدغه این است نرخ کلیک یکی از شاخصهای مهم در بازاریابی آنلاین است. این شاخص، بیانگر میزان کلیک کاربران بر روی محتوای تبلیغاتی شماست. با کمک آن، میتوانید عملکرد کلمات کلیدی و تبلیغات خود را ارزیابی و اندازهگیری کنید. تنها زمانی که بر روی دیدگاههای شما کلیک میشود میتوانید با اطمینان بگویید که در استراتژیهای بازاریابی خود موفق هستید. به طور کلی نرخ کلیک پایین به این معنی است که چیزی اشتباه است.
نرخ کلیک یا CTR چیست؟
نرخ کلیک به معنی درصدی از افراد است که یک صفحه وب را مشاهده و روی یک آگهی خاص در آن کلیک میکنند. این درصد، میزان موفقیت یک تبلیغ در جلب توجه بازدیدکنندگان را اندازه گیری میکند. CTR برای تبلیغات پولی ( در گوگل یا فیسبوک)، بازاریابی ایمیلی، صفحات فرود، پستهای وبلاگ و همچنین برای سئو سایت اعمال میشود. هرچه CTR شما بیشتر باشد، تبلیغ شما در ایجاد علاقه در کاربران موفق تر بوده است.
آیا نرخ کلیک بالا همیشه به معنی موفقیتِ تبلیغات است؟
افزایش نرخ کلیک و داشتن نرخ کلیک بالا، همیشه به این معنی نیست که تبلیغات یا ایمیلهای شما موثر بوده اند. اگر تبلیغات شما بهخوبی هدفگذاری نشده باشند، تمام آن کلیکها ممکن است به جایی نرسند. بنابراین ممکن است علیرغم هزینههای زیادی که برای تبلیغات کلیکی انجام داده اید موفقیت ناچیزی در کمپینهای تبلیغاتی خود بدست بیاورید. پس باید تلاش کنید افزایش نرخ کلیک با ارتقای نرخ تبدیل (conversion rate) نیز همراه باشد.
چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم؟
برای موفقیت در افزایش نرخ کلیک باید بدانید این شاخص، چگونه محاسبه میشود. نرخ کلیک از فرمول ساده زیر محاسبه میشود. در این فرمول منظور از تعداد بازدید Impression یا میزان حضور تبلیغ شما در صفحات گوگل است. حتی اگر تبلیغ شما در انتهای صفحه باشد و کاربر، آن را مشاهده نکند یک حضور یا بازدید برای تبلیغ شما لحاظ میشود.
× 100 (تعداد بازدید /تعداد کلیک) = CTR
به عنوان مثال فرض کنید روی یک تبلیغ آنلاین پس از 2000 بار ارائه، 100 بار کلیک شده باشد. با ضرب نتیجه تقسیم این دو عدد در 100، نرخ کلیک 0. 5 درصد به دست میآید.
CTR = [(100 / 2000) × 100] = 5. 0٪
چرا نرخ کلیک، اهمیت زیادی دارد؟
قبل از پاسخ به این سوال که چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم، به طور خلاصه، به دلایل اهمیت نرخ کلیک میپردازیم.
– CTR نشان میدهد که آیا بازدیدکنندگان به سرفصلها، عناوین، توضیحات و موارد دیگر آگهی شما پاسخ میدهند یا خیر.
– CTR بینشی در مورد مخاطب هدف شما، درک هدف جستجو و موارد دیگر ارائه میدهد.
– CTR بر عملکرد تلاشهای سئو سایت و تبلیغات پولی شما تأثیر میگذارد.
– CTR بر امتیاز کیفیت (quality score) شما در پلتفرمهای تبلیغاتی ای همچون Google Ads و META تأثیر میگذارد.
چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم؟ 6 روش افزایش CTR
در ادامه راه حلهایی که برای پاسخ به سوال «چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم؟» ارائه میشود. این راه حلها عبارتند از:
برای افزایش CTR، مخاطبان خود را بشناسید
برای افزایش نرخ کلیک، باید همیشه تحقیقات کافی در زمینه جمعیت شناختی و پرسونای هدف داشته باشید. به عبارت دیگر باید مخاطبان تبلیغات خود را به خوبی بشناسید. اگر شخصیت هدف خود یا لا اقل ویژگیهای جمعیتی آن را درک کنید، نیمی از کار تبلیغاتی شما انجام شده است. اگر فکر میکنید به اندازه کافی مخاطبان خود را میشناسید باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید.
– مخاطب هدف شما از چه زبانی استفاده میکند؟
– آنها چه مشکلات مشترک و انتظاراتی دارند؟
– انگیزه بیشتر آنها برای خرید چیست؟
– مناسبترین زمانها در طول روز، ماه یا سال برای جستجوی شما توسط مخاطبانتان چه زمانهایی است؟
به منظور افزایش CTR، تیترها یا همان عناوین تبلیغاتی خود را بهینه کنید.
بهینه سازی تیترهای تبلیغاتی، نقش مهمیدر افزایش نرخ کلیک شما دارند. زیرا اولین چیزی که هر کسی به آن توجه میکند تیترهای شما هستند. پس توصیه میشود آنها را به چیزی زیباتر تبدیل کنید. اگر تیتر شما فوراً مخاطبان را به کلیک کردن ترغیب نمیکند، به احتمال زیاد هیچ چیز دیگری نیز نمیتواند این کار را انجام دهد. هنگام تلاش برای ایجاد یک عنوان جذاب، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
– تیترها را کوتاه و شیرین نگه دارید.
– روی انتقال یک پیام اصلی در تیترها تمرکز کنید.
– در صورت امکان از کلمات کلیدی هدف در ابتدای عنوان استفاده کنید.
– از عبارات و جمله بندی احساسی استفاده کنید
– از تیترهای مختلف استفاده کنید.
هنگامی که چندین عنوان را در ذهن دارید، میتوانید آنها را در سایت Coschedule Headline Analyzer وارد کنید. این سایت میتواند به شما کمک کند یک عنوان جذاب و قانع کننده ایجاد کنید و مشتریان بالقوه را به کلیک تشویق کنید.
برای افزایش نرخ کلیک، محتوای جذاب ایجاد کنید
فراموش نکنید که محتوای تبلیغاتی شما قوی ترین ابزار برای افزایش نرخ کلیک است. بنابراین، یک محتوای تبلیغاتی موثر باید جذاب، کارآمد و از نظر احساسی، قوی باشد. برخی از نکات مهم برای نوشتن محتوای تبلیغاتی جذاب عبارتند از ساده نگه داشتن آگهی به طوری که هر کسی بتواند به سرعت متوجه شود. همچنین باید از اعداد و پیشنهادهای تخفیف، هم در سرفصلها و هم در آگهی تبلیغاتی استفاده شود. علاوه بر این، مطمئن شوید که محتوای تبلیغاتی شما با مخاطبان شما مرتبط است و بر نیازهای آنها تاکید دارد. اگر میخواهید مخاطبان شما روی تبلیغ شما کلیک کنند، باید یک نسخه تبلیغاتی متناسب با علایق و نیازهای آنها ایجاد کنید.
برای افزایش CRT از دکمههای فراخوان مناسب و قوی استفاده کنید.
دکمههای فراخوان نقش مهمی در افزایش CTR دارند. این دکمهها سبب ارتقای تعامل مخاطب با محتوای شما میشوند. یعنی اینکه به خوبی افراد را به کلیک بر روی تبلیغات شما سوق میدهند. دکمههای فراخوان همان عبارات قابل کلیک در محتوای تبلیغاتی شما هستند. مثلا وقتی در پایان تبلیغ خود مینویسید «اکنون خرید کنید» در واقع یک دکمه فراخوان ایجاد کرده اید. دکمههای فراخوان باید مرتبط با هدف شما از کلیکها باشند. مثلا اگر میخواهید شخصی برای کسب اطلاعات بیشتر با کسب و کار شما تماس بگیرد، «اکنون تماس بگیرید» گزینه ای بهتر از «وارد شوید» است.
برای افزایش CTR از افزونهها و علایم تبلیغاتی استفاده کنید
فرم اصلی تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک به شما اجازه نمیدهد اطلاعات زیادی اضافه کنید. اما میتوانید با استفاده از افزونههای تبلیغاتی، تبلیغات خود را برای مخاطبان خود جذاب تر کنید. این علایم به شما امکان میدهند اطلاعات بیشتری در تبلیغات خود بگنجانید. علامت تماس، مکان و میزان بازدید و… همگی جزو این علایم هستند که شانس کلیک خوردن آگهیها را افزایش میدهند.
برخی از کلمات کلیدی را در کمپین تبلیغاتی خود، استثنا کنید
یکی دیگر از روش های افزایش نرخ کلیک، استثنا کردن کلمات است. این کار به شما این امکان را میدهد که عبارات خاصی را در جستجوها حذف کنید. به عبارت دیگر با این کار میتوانید فقط بر روی کلمات کلیدی ای که برای مشتریانتان اهمیت دارد تمرکز کنید. برای مثال، فرض کنید شما یک خردهفروش بازیهای آنلاین و پولی هستید. یک کمپین تبلیغاتی راهاندازی کردهاید که کلمه کلیدی «بازی» را هدف قرار میدهد. میتوانید کاری کنید کاربرانی که به دنبال بازی رایگان هستند شما را پیدا نکنند. تنها کافیست کلمه «رایگان» را به استثناهای کمپین تبلیغاتی خود اضافه کنید. با این کار، تبلیغ شما دقیقا برای مخاطبان هدفتان نمایش داده میشود و نرخ کلیک شما افزایش مییابد.
کلام آخر
سوال اصلی این متن این بود که چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم؟. با اشاره به چند روش، تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود. اکنون همه ما بهتر میدانیم که چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم. منتها این موضوع، به تنهایی کافی نیست. زیرا CTR یک شاخص متغیر است. شما باید به طور مداوم آن را زیر نظر داشته باشید. فقط به این دلیل، که اکنون یک CTR بالا دریافت میکنید، به این معنی نیست که وضعیت برای همیشه همینطور باقی خواهد ماند. مطمئن شوید که به طور منظم بر CTR، نظارت دارید تا متوجه هر گونه تغییر قابل توجه در این شاخص شوید. تنها در این صورت است که میتوانید نرخهای کلیک بالا را برای مدتهای طولانی حفظ کنید.
هستی ساکی هستم
تولیدکننده محتوای متنی و تصویری با ۶ سال تجربه در صنعت. عاشق نویسندگی و خلق داستانهای جذاب، تلاش میکنم تا به کلمات زندگی ببخشم و ارتباطات عمیقتری برقرار کنم.
در طول سالها، با تیمهای مختلف همکاری کردهام و پروژههای متنوعی را در زمینههای مختلف از جمله بازاریابی دیجیتال، وبلاگنویسی و تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی انجام دادهام.