طراحی تجربه کاربری نیاز اصلی دیجیتال مارکتینگ

خلاصه مقاله:طراحی تجربه کاربری به ‌عبارتی شبیه‌سازی تجربه‌ای است که کاربر در طی بهره‌وری از یک سایت یا محصول و یا سرویس درک و احساس می‌کند.

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری  یا طراحی UX, UED,UXD,XD به ‌عبارتی شبیه‌سازی تجربه‌ای است که کاربر در طی بهره‌وری از یک سایت یا محصول و یا سرویس درک و احساس می‌کند. این فرآیند بر مبنای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و نتایج آزمون خطاها صورت می‌گیرد. طراحی UX در نقطه مقابل طراحی رابط کاربری قرار گرفته که تنها بر طراحی فرمت کامپیوتری تمرکز دارد. در واقع طراحی UX جنبه‌های متفاوتی از تجربه‌ای که کاربر در ارتباط با وب‌سایت یا محصول دارد، در بر می‌گیرد. این موارد می‌تواند سودمندی، شیوه استفاده، مزایا، درک عملکرد کلی برند و مطلوبیت محصول  را شامل شود.

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری UX به چه معناست؟

طراحی تجربه کاربری UX به فرآیندی گفته می‌شود که تیم‌های طراحی در آن محصولاتی ایجاد می‌کند که تجربه‌های مرتبط و معنادار را برای کاربران مهیا کند. به ‌بیان‌دیگر این پروسه شامل تمام مراحل تولید کردن، یکپارچه‌سازی محصول، طراحی محصول، برندینگ، قابلیت کاربرد و عملکرد است. طراحی یک تجربه می‌تواند دربرگیرنده سهولت کاربرد نرم‌افزاری خاص یا سایر تجربیات مرتبط با یک محصول از جمله کمپین بازاریابی، بسته‌بندی، پشتیبانی پس ‌از فروش باشد. فرایند طراحی ux درحقیقت به کل فرایند تولید و یکپارچه‌سازی محصول و جنبه‌های دیگری مانند برندینگ، قابلیت استفاده و عملکرد تمرکز دارد.

این ماجرا حتی پیش ‌از این‌که ابزار در دسترس کاربر باشد شروع می‌شود. برای نمونه بیایید طراحی تجربه کاری محصولات فوق‌العاده‌ای مانند آیفون را در نظر بگیریم. از مرحله شروع فرایند خرید، مالکیت، کاربرد محصول و حتی مرحله عیب‌یابی آن طراحی می‌شود. واقعیت قضیه این است که طراحان در این برند تنها بر تولید محصولات قابل ‌استفاده تمرکز نمی‌کنند، بلکه آن‌ها جنبه‌های دیگری همانند تجربه کارایی، سرگرمی و لذت کاربری را مورد بررسی قرار می دهند. می‌توان گفت تجربه کاربری تعریف واحد و ثابتی ندارد. به‌ طور کلی تجربه کاربری خوب جنبه‌های مختلفی از نیازهای کاربر را شناسایی کرده و برآورده می‌کند. کار اصلی طراح این است که تلاش می‌کند به این سوال پاسخ دهد که چگونه می‌توانیم؟ تجربه کاربری گوشی هوشمند، کامپیوتر وبسایت یا هر محصول یا سرویس را تا حد امکان شهودی، راحت و لذت‌بخش کرد.

طراحی تجربه کاربری

بخش‌بندی تجربه کاربری

تعریف کلی این تجربه را می‌توان در قالب ۲ بخش توصیف کرد:

  1. برداشت‌ها و واکنش‌های یک فرد
  2. کاربرد یک سیستم محصول یا خدمات

در بخش اول تجربه کاربری، طراحان روی ادراکات و واکنش‌های مشتریان کنترل ندارند. آن‌ها نمی‌توانند بر احساسات افراد تاثیر بگذارند. انگشتان آن‌ها را حرکت دهند یا چشمان شان را هنگام استفاده از محصول تحت کنترل بگیرند. در مقابل طراحان می‌توانند نحوه کارایی، شکل و ظاهر محصول، سیستم یا خدمات را تحت کنترل خود درآورند. در یک توصیف کوتاه باید بگوییم که نمی‌توان تجربه کاربری را تحمیل کرد. تنها می توان پیش‌زمینه‌هایی در مورد آن در نظر گرفت.

از سوی دیگر نمی‌توان تجربه‌ای حسی را طراحی کرد. اما می‌توان ویژگی‌هایی را طراحی کرد که قابلیت برانگیختن احساسات مشتری را دارند. به‌ عنوان نمونه هنگام به کارگیری دستگاه فیزیکی مانند موس کامپیوتر می‌توان جنبه‌هایی از محصول را کنترل کرد که بر لذت بردن کاربر از دیدن، احساس و نگه‌داشتن آن تاثیر دارد.

 

تجربه کاربری در سئو سایت

اکنون یکی از نمونه‌های بارز ux با عنوان طراحی تجربه کاربری در جنبه‌های حیاتی سئو ( بهینه‌سازی برای موتور جستجو ) را بررسی می کنیم. موتور های جستجوگر صفحات وب را تنها بر مبنای کلمات کلیدی ارزیابی نمی‌کنند، بلکه یک وب‌سایت باید هدف کاربر را درک کند و برای قرار گرفتن در رتبه های بالاتر، تجربه کاربری پرباری را به ‌صورت ارگانیک کسب کند.

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری

چگونه با فاکتورهای تجربه کاربری سئو را بهبود بخشیم؟

در این بخش لازم است برای رسیدن به طراحی تجربه کاربری مناسب نیازهای جستجوگران را برآورده کنید. این نوع عملکرد در بازاریابی، جستجوی ارگانیک را بهبود می بخشد و به وبسایت ها کمک می کند در SERP رتبه خوبی داشته باشند. برنامه ریزی و تامل در حوزه تجربه کاربری به سئو کمک می کند. به این صورت که طراحی استراتژی های سودمند و کمک کننده برای کاربران، با نحوه رتبه بندی در گوگل هماهنگ است. روشهای خاصی وجود دارد که می توان عملکرد SEO را با فاکتورهای تجربه کاربری از جمله ایجاد محتوا، پردازش زبان طبیعی، طراحی وب و مواردی دیگر بهینه سازی کرد.

 

ایجاد محتوای مفید برای طراحی تجربه کاربری

این عامل تاثیر عمیقی بر نحوه برنامه ریزی محتوای وب دارد. اولین گام برداشتن تمرکز از تولید محتوا بر مبنای کلمات کلیدی، به سمت تمرکز بر ایجاد محتوا برای استفاده کاربران است. این نمونه ای از تحمیل دیدگاه تجربه کاربری در فرآیند تولید محتواست. باید پیش از هر چیز از خود بپرسید یک بازدید کننده سایت از یک صفحه خاص چه توقعی دارد؟ آنها می خواهند به چه چیزهایی برسند؟ چه واکنشی قرار است نشان بدهند؟ به معنای واقعی کلمه باید این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ تان به این سوالات را در قالب محتوا بگنجانید. اینجاست که محتوای شما با پردازش گوگل و رتبه بندی صفحات آن هماهنگ می شود.

 

تجربه صفحه وب

جالب است بدانید گوگل برای صفحات وبسایتی که تست Core Vitals خود را با موفقیت می گذرانند، افزایش رتبه مشخصی در نظر می گیرد. برای این کار سیستم core web vitals (cwv) تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت را مورد ارزیابی قرار می دهد. در دنیای رقابت دیجیتال امروزی اغلب منتشر کنندگان محتوا صفحات وب را برای تجربه کاربری سریع بهینه سازی می کنند. ارائه تجربه کاربری سریع برای مخاطبان چیزی بیش از یک سرور سریع نیاز دارد. سرعت سایت شما در موقعیت های حساسی مانند وقتی که آنها صفحه شما را در تلفن همراه با شبکه  بی سیم 4G با پهنای باند محدود دانلود می کنند، مشخص می شود. ایجاد سایتی با دانلود سریع نه تنها برای سئو سایت و تجربه کاربران خوب است، بلکه برای انتشار دهندگان محتوا بهتر است. هنگامی که سایتی برای سرعت دانلود بهینه سازی می شود، نرخ تبدیل بالاتر، بازدید از صفحه بیشتر و درآمد بالاتر اتفاق می افتد.

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری

آیا UX بر رنگینگ جستجو اثرگذار است؟

در حقیقت هدف موتورهای جستجوگر فراهم آوری تجربه کاربری غنی است که در برگیرنده ارتباط مفید کاربران با صفحاتی است که تجربه کاربری ارائه می کنند. به بیانی واضح تر الگوریتم های موتور جستجو تعامل کاربر با یک سایت را با ارزیابی سیگنالهای UX که شامل کلیک ها، زمان ماندن در سایت و بازگشت مجدد و… است، ارزیابی می کنند. سیگنالهای UX یا سیگنال های کاربر میزان تعاملش با صفحه خاص را نشان می دهد و کیفیت طراحی UX را مشخص می کند. رفتار کاربران عاملی قدرتمند در نشان دادن موفقیت تعاملی سایت است. بنابراین در زمینه سئو معیارهای رفتاری تعامل کاربر و ارتباط محتوای صفحه با هدف جستجوی کاربر تعیین کننده است.

با این توصیف برای تبدیل شدن به یک منبع کاربرپسند و تقویت رتبه های موتور جستجو، باید نشانگرهای طراحی UX باکیفیت بهینه شود. در نتیجه می توان گفت UX  و SEO هدف مشترکی دارند و آن بهینه سازی تجربه کاربری یک وبسایت است.

 

سخن پایانی

برای اینکه در سئو سایت طراحی تجربه کاربری را به بهترین نحو انجام دهید، لازم است به عنوان بازدید کننده وارد سایت خودتان شوید و محتواهای تولیدی را از ابتدا تا پایان مطالعه کنید. اینجاست که متوجه می شوید این مقالات می توانند تجربه کاربری مناسبی را ایجاد کنند یا خیر؟ به عبارتی هر چه اطلاعات بیشتری در خصوص تجربه کاربری مطلوب داشته باشید به شما کمک می کند استراتژی های بهتری برای سئو بچینید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *