آیا سایت تان برای کاربران کاربردی است؟

خلاصه مقاله:در این مطلب به مبحث «قابلیت استفاده از وب سایت» از زاویه‌ی دیدِ موتور‌های جستجو نگاه می‌کنیم و سپس به ارائه راهکارهای تقویت سئو سایت می‌پردازیم.

برای اینکه روی تقویت سئو سایت تان تمرکز کرده و آن را به یک روال همیشگی و بلند مدت تبدیل کنید، باید بدانید که سایت تان می بایست برای مخاطبان «قابل استفاده» باشد؛ اما قابل استفاده بودن ِیک سایت برای کاربران چه معنایی دارد؟

با دیدن کلمه «سئو» چه چیزی به ذهنتان خطور می کند؟ فکر می کنید برای تقویت سئو سایت باید تمام تمرکز و انرژی خود را کجا قرار دهید؟ اولین پاسخی که  اغلب مدیران سایت ها می دهند این است: «تمرکز روی کلمات کلیدی با رقابت کمتر». کاملا واضح است که با تمرکز روی کلمات کلیدی نمی توان به بهبود و تقویت سئو سایت کمک کرد. الگوریتم های مخصوصِ موتورهای جستجو نه تنها ارتباط کلمات کلیدی شما را در صفحات سایت تان و داخل متا دیتاها بررسی می کنند، بلکه مدت زمانی که کاربران در سایت تان وقت صرف میکنند، نرخ پرش، لینک های نامناسب و کیفیت صفحات تان را هم ارزیابی می کنند.

برای اینکه همه‌ی جنبه های ضروری در مورد تقویت سئو سایت تان را در نظر بگیرید باید «قابل استفاده» بودنِ سایت تان را برای کاربران ارزیابی کنید. هرچقدر بتواند کاربران را راضی و خوشحال نگه دارید، می توانید نظر موتور های جستجو را هم جلب کنید. در نتیجه نرخ «قابلیت استفاده سایت تان» افزایش پیدا خواهد کرد.

 

منظور از قابلِ استفاده بودنِ یک سایت چیست؟

برای اینکه بدانید وب سایت تان برای مخاطب قابل استفاده و کاربردی است، باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دقیق بدهید. اگر نتوانستید چه؟ کاملا واضح است، باید ابزار های لازم را انتخاب کرده و برای اصلاح و بازنگری روی سایت تان دست به کار شوید.

  1. اثربخش بودن سایت: آیا کاربران بعد از ورود به سایت تان می توانند به اهدافشان برسند؟ اهداف یک کاربر می توانند شامل دریافت اطلاعات جدید، پیدا کردن و خرید محصول، یافتن شماره تلفن «خدمات مشتری» و غیره باشند.
  2. کارا بودن: کاربر باید برای دستیابی به تک تک اهدافش در سایت شما بیشتر از چند ثانیه منتظر لود شدن یک صفحه، یک تصویر یا یک فایل صوتی نماند! کارآمد بودن سایت یعنی بالا بودن سرعت load شدن صفحات و جابجایی کاربر بین بخش های مختلف ِآن. هرچقدر بتوانید سرعت عملیات در سایت تان را بالا ببرید، مخاطبان ترجیح می دهند بیشتر در آن وقت بگذرانند.
  3. قابلیت یادگیری آسان: یک سایت باید آنقدر خوب طراحی شده باشد که نحوه کار کردن با را بتوان در عرض چند دقیقه آموخت. ببینید که آیا همه‌ی بخش های سایت تان کاملا واضح طراحی شده اند؟ مثلا دکمه های CTA آنقدر سازگار طراحی شده اند که کاربران بدانند با آنها چطور کار کنند؟ آیا آیکون ها طوری انتخاب شده اند که هر کاربری به محض دیدنشان، کارایی آنها را حدس بزند؟
  4. خاطره انگیز بودن: یکی از راه های تقویت سئو سایت این است که بتوانید با کمترین عناصر، به سرعت در ذهن مخاطبان ثبت شوید. آیا سایت تان طوری متمایز از رقبا طراحی شده است که دفعات بعدی که کاربران به آن وارد می شوند بتوانند آن را فورا به یاد بیاورند؟ ورود مجدد ِیک کاربر به وب سایت تان از نظر موتور های جستجو پنهان نمی ماند و به عنوان امتیاز مثبت برای آن تلقی می شود.
  5. جلوگیری از خطاهای رایج: تعدادی از خطاها مثل Page Not found 404 می توانند روی تجربه بد کاربری مخاطبان تاثیر بگذارند. آیا می توانید ادعا کنید که در هیچ بخشی از وب سایت تان هیچ عاملی برای صدور خطا وجود ندارد؟ آیا برای خطاهای احتمالی و pain point های کاربران فکری کرده اید؟

راه های تقویت سئو سایت

اگر به همه سوالات مطرح شده یا تعدادی از آنها جهت تقویت سئو سایت تان پاسخ نامشخص و غیر دقیق دادید، جای نگرانی نیست. با راهکارهایی که در ادامه معرفی می شوند می توانید قابلیت استفاده از وب سایت تان را بهبود دهید.

تولید محتوای مرتبط و کاربردی برای تقویت سئو سایت

هر چقدر یک مخاطب مدت زمان بیشتری را در سایت تان صرف کند به این معناست که محتوای مرتبط و مفید داخل آن یافته است. در نتیجه شاهدِ تقویت سئو سایت تان خواهید بود. ما به این مدت زمان “Dwell time” می گوییم.

اغلب مدیران سایت ها می خواهند بدانند که 2 هزار کلمه برای یک محتوا بهتر است یا 3 هزار کلمه؟! تعداد کلمات را می توانید خودتان انتخاب کنید، نیاز به فکر کردن ندارد! وقتی یک موضوع نیاز به توضیح و بسط بیشتری دارد، بهتر است طول محتوا بیشتر از دو یا هزار کلمه انتخاب شود. اگر موضوع با توضیح بیشتر خسته کننده و غیر کاربردی می شود، بهتر است طول محتوا را کمتر از هزار کلمه در نظر بگیرید. در این صورت مخاطب محتوای شما را خواهد خواند و Dwell time بیشتری در سایت تان صرف خواهد کرد.

افزایش سرعت بارگذاری صفحه

یکی از راه های تقویت سئو افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت تان است. راه های مختلفی را می توانید برای رسیدن به بالاترین سرعت ممکن امتحان کنید. افزونه هایی که برای حافظه کش به کار میروند، کد های ساده و تمیز (مربوط به هر صفحه)، بهینه سازی حجم و اندازه تصویر، کاهش تعداد افزونه های غیر کاربردی و غیره از جمله این راهکارها هستند.

قالب بندی متون وب سایت برای تقویت سئو سایت

اینکه سرتاسر سایت شما حاوی متن ها و عکس های کنار هم چیده شده باشد، اصلا به نفع تقویت سئو سایت تان نیست. وجود نظم و ترتیب، عنوان بندی متن ها و فاصله بین تصاویر باعث ایجاد آرامش در مخاطبان‌تان می شود. در نتیجه زمانی که آنها با سایت شما مواجه می شوند بهتر می توانند بین محتواهای مختلفی که داخل آن قرار داده اید جستجو کنند. از تگ های هدر، زیر عنوان ها، تگ های body و غیره به صورت بهینه استفاده کنید.

درج لینک های خروجی در وب سایت

برای اینکه به محتوا هایتان Credit دهید و برای تقویت سئو سایت تان تخصصی اقدام کنید، پیشنهاد میکنیم حتما لینک دهی به سایت های معتبر خارجی را جدی بگیرید. مخاطبان با دیدن لینک های مرتبط که به آنها اطلاعات بیشتری می دهد، ترغیب می شوند خط به خط محتوای موجود در وب سایت شما را مطالعه کنند.

زمانی که لینک های خارجی مناسب در وب سایت تان وجود داشته باشند، مخاطبان مدت زمان بیشتری با محتوای شما درگیر می شوند. هرچه مدت زمان باقی ماندن ِ مخاطب در وب سایت شما بیشتر شود، سیگنال اعتماد برای گوگل و سایر موتور های جستجو ارسال می شود که محتوای وب سایت شما کاملا مفید و کاربردی است (Dwell time).

  • نکته: گاهی وقت ها دلیلِ اصلی اینکه مخاطب وب سایت شما را ترک می کند، نامناسب بودن محتوایتان نیست. مخاطبان به خاطر اینکه نمی توانند پاسخ سوال خود را در سایت شما پیدا کنند آن را ترک می کنند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وب سایت و مطالب تان به شما کمک می کند تا مخاطبان ِهدف را به سمت سایت خود هدایت کنید نه مخاطبانی که با اطلاعات غلط روی لینک محتوای شما در نتایج جستجو کلیک می کنند.

حذف لینک های مشکل دار یا خراب برای تقویت سئو سایت

شما می توانید در وب سایت هایی مانند Screaming Frog SEO Spider، Google Webmaster Tool و W3C Link Checker لینک های مشکل دار ِسایت خود را پیدا کرده و اقدام به حذف یا ویرایش آنها کنید. بررسی سلامت و کیفیت لینک ها یکی از قدیمی ترین راهکار های بهینه سازی سئو سایت می باشد.

محتوای خوانا و قابل درک

مخاطبان خود را جهت بهینه سازی سئو سایت تان به خوبی بشناسید. حتما با لحن و کلمات ساده با آنها ارتباط برقرار کنید. حتی تحصیل کرده‌ترین مخاطبِ یک سایت علاقه ندارد وقتی یک محتوا را باز می کند، با متنی شبیه رساله دکتری مواجه شود. هرچقدر هضم محتوا و مضمون وب سایت شما دشوار باشد، احتمال اینکه مخاطب آن را ترک کند بیشتر خواهد بود.

سخن آخر

ابزارها و راهکار هایی که قابلیت استفاده از وب سایت شما را افزایش می دهند به صورت مستقیم روی بهبود سئو سایت هم تاثیر می گذارند. سعی کنید ایرادات ریز و درشت تک تک صفحات خود را بیابید و آنها را در اسرع وقت رفع کنید تا شاهد ورود ترافیک بیشتر به سایت تان باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *