مقالات سئو
آخرین مقالات سئو
بررسی تفاوت بازاریابی محتوا و سئو
خلاصه مقاله:ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با تفاوت بازاریابی محتوا و سئو صحبت کنیم و اطلاعات کاملی در این زمینه بری شما داریم. تفاوت بازاریابی محتوا و سئو شامل اقداماتی میشود که میتواند روی موارد متفاوتی متمرکز کند تا بتوانند یک کسب و کار را به موفقیت برساند.
در دنیای امروز فعالیت های آنلاین برای پیشرفت کسب و کار ها بسیار مهم و تاثیر گذار میباشند. در میان پراهمیت بودن کسب و کار های آنلاین، شاید شما بار ها عبارت های مختلفی مانند سئو و یا بازاریابی محتوا را شنیده باشید. هر دوی این اقدامات جز آن دسته از فعالیت هایی میباشند که میتوانند در زمینه آنلاین به افراد کمک کنند تا راحتتر کسب و کار خودشان را به پیشرفت برسانند. ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با تفاوت بازاریابی محتوا و سئو صحبت کنیم و به شما بگوییم که در عین همراه بودن و هماهنگ بودن، این دو فعالیت و اقدام چه تفاوت هایی را با یکدیگر دارا میباشند.
اگر شما در صنعت بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده باشید و یا صاحب کسب و کاری باشید، قطعا میدانید که بازاریابی محتوا و سئو تا چه حد میتوانند روی کسب و کار شما تاثیرگذار باشند. ممکن است که با توجه به استراتژی هایی که برای دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود یکی از این دو مورد بیشتر از دیگری مهم و تاثیرگذار تلقی شود. به هر حال تفاوت بازاریابی محتوا و سئو شامل اقداماتی میشود که میتوانند روی موارد متفاوتی تمرکز میکنند تا بتوانند یک کسب و کار را به موفقیت برساند. علاوه بر این موارد، در بسیاری از استراتژی ها سئو و بازاریابی محتوا ممکن است که با یکدیگر ادغام شده باشند و نتوان به هیچ عنوان آن ها را از یکدیگر جدا کرد؛ اما اگر شما میخواهید که بیشتر در رابطه با تفاوت بازاریابی محتوا سئو بدانید، به شما پیشنهاد میکنیم که ما را همراهی کنید.
تعریف بازاریابی محتوا و سئو
قبل از این که به طور خاص برای شما در رابطه با تفاوت بازاریابی محتوا و سئو صحبت کنیم، بد نیست که شما کمی در رابطه با هر کدام از این موارد به صورت جداگانه بیشتر اطلاعات کسب کنید.
سئو چیست؟
سئو در واقع اقداماتی میباشد که میتواند در نهایت باعث شود که رتبه یک سایت بالاتر بیاید. در سئو از اقدامات گوناگونی مانند استفاده از محتوا ها، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهبود تجربه کاربر، استفاده از لینک های باکیفیت و مناسب، حضور در شبکه های اجتماعی، گرفتن بک لینک، استفاده از رپورتاژ آگهی، و موارد دیگر بهره گرفته میشود. این اقدامات میتوانند در نهایت باعث شوند یک کسب و کار راحتتر به پیشرفت برسد. همان طور که شما دیدید استراتژی بازاریابی محتوا در واقع در زمینه سئو نیز کاربردی میباشد اما سئو علاوه بر محتوا نویسی موارد دیگر را نیز شامل میشود.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا شامل تمامی اقداماتی میشود که در آن با تولید یک محتوا، صفحات سایت شما برای کاربران جذابتر و جالبتر خواهد بود. این موضوع باعث میشود تا کاربران راحتتر به سایت شما سر بزنند و بیشتر در رابطه با مقاله هایی که شما آن ها را انتشار میکنید کنجکاو باشند.
بررسی تفاوت بازاریابی محتوا و سئو
موارد گوناگونی وجود دارند که میتوانند به عنوان تفاوت بازاریابی محتوا و سئو شناخته شوند، اما فهمیدن این موارد نیاز به زوایای دید متفاوتی دارد. حال بیایید با یکدیگر تفاوت بازاریابی محتوا و سئو را بررسی کنیم.
سئو دید نسبتاً خاصتری نسبت به تولید محتوا دارد
اولین موردی که میتواند در دسته تفاوت بازاریابی محتوا و سئو قرار بگیرد این است که از زاویه دید سئو، محتوایی که تولید میشود باید متمرکزتر و خاص تر باشد. در واقع سئو از تولید محتوا و بازاریابی محتوا استفاده میکند اما این محتوا تنها برای پاسخ به سوالات احتمالی کاربر تهیه و تولید شده و زمینه دیگری را پوشش نمیدهد. رویکرد سئو این میباشد که با تولید محتوای مناسب باعث شود که رتبه یک سایت هنگام جستجوی کاربران بالاتر بیاید و سایت بتواند به خوبی به سوال های احتمالی کاربر پاسخ دهد.
اما بازاریابی محتوا اصلا این گونه نیست و جنبه های بسیار گستردهتر و متفاوتتری را شامل میشود. تمرکز بازاریابی محتوا روی کیفیت محتوای تولید شده و نحوه ارائه محتوا میباشد. در واقع بازاریابی محتوا سعی میکند تا یک محتوا را با روش های هر چه تأثیرگذارتر انتشار دهد تا بتواند مخاطبان را به سمت خودش جذب کند.
سئو قانون مند است اما بازاریابی محتوا بیشتر با احساسات سر و کار دارد
مورد دیگر که میتواند در دسته تفاوت بازاریابی محتوا و سئو قرار بگیرد این است که سئو بسیار قانونمند و خشک میباشد و تلاش میکند تا از طریق روش های متفاوت و قوانینی که گوگل آن ها را تعیین کرده به پیشرفت برسد؛ اما بازاریابی محتوا این گونه نیست. در بازاریابی محتوا افراد تلاش میکنند که با تولید محتوا های مناسبتر پاسخ کامل و جامعی به کاربران خودشان دهند و تلاش میکنند تا با انتقال اطلاعات مناسب به کاربر احساسات آن ها را درگیر کنند و اطلاعات مناسب را در سریعترین زمان به آن ها بدهند. البته شاید این موضوع به طور صددرصد در زمینه تفاوت بازاریابی محتوا و سئو قرار نگیرد اما به هر حال وجه تمایزی است که دانستن آن ایرادی ندارد.
روش های جذب مخاطب در این دو روش متفاوت میباشد
از دیگر مواردی که در راستای تفاوت بازاریابی محتوا و سئو قرار میگیرد این است که نحوه جذب مخاطب از طریق این دو روش کاملاً متفاوت میباشد.
سئو اقدامی است که در آن رتبه یک سایت بهبود پیدا میکند. بهبود رتبه سایت میتواند باعث شود که میزان بازدید کاربران افزایش پیدا کند و در نهایت این موضوع میتواند باعث پیشرفت کسب و کار شود.
اما بازاریابی محتوا این گونه نیست. در بازاریابی محتوا سعی میشود تا ایجاد ارتباط بیشتر میان کاربران و یک محتوا صورت بگیرد. ایجاد محتوای مناسب، ساختن یک تجربه کاربری شگفت انگیز و انتقال اطلاعاتی که کاربران همیشه به آن ها نیاز خواهند داشت؛ جزو مواردی میباشد که میتواند در بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار بگیرد.
آیا میشود از بازاریابی محتوا و سئو در کنار یکدیگر استفاده کرد؟
این سوالی است که ممکن است ذهن شما را نیز مشغول کرده باشد. بعد از بررسی تفاوت بازاریابی محتوا و سئو، جالب است بدانید که این دو روش هیچگاه نمیتوانند به تنهایی باعث بهبود کسب و کار شوند. اگر شما میخواهید که به پیشرفت برسید و در زمینه دیجیتال مارکتینگ موفقتر عمل کنید؛ هم باید به بازاریابی محتوای خودتان دقت و توجه داشته باشید و هم باید روی پیشرفت سئوی خودتان کار کنید. کنار گذاشتن هر کدام از این فاکتور ها میتواند روند پیشرفت شما را کندتر کند. در واقع اگر بخواهیم با یک مثال برای شما توضیح دهیم، سئو یک پای کسب و کار و بازاریابی محتوا، پای دیگر کسب و کار شما میباشد. کسب و کار شما هنگامی میتواند به سمت پیشرفت قدم بردارد که هر دوی این پا ها به صورت هماهنگ با یکدیگر کار کنند و با همراهی یکدیگر کسب و کار شما را به پیشرفت برسانند.
هرچه محتوای شما مناسبتر و شگفتانگیزتر باشد، سئوی شما راحتتر بهبود پیدا خواهد کرد و هرچه سئوی شما بهتر شود، محتوای شما بیشتر دیده میشود. این موضوع به طور کامل به شما ثابت میکند که بازاریابی محتوا و سئو و باید همواره در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند شما را به پیشرفتی که مد نظرتان میباشد برسانند.
چگونه میتوانیم از خدمات بازاریابی محتوا و سئو بهره ببریم؟
اگر شما دارای کسب و کاری هستید و میخواهید در حوزه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خودتان را به پیشرفت برسانید؛ مجبور هستید از خدمات بازاریابی محتوا و سئو بهره ببرید. در دنیای امروز بدون این دو عامل فعالیت به صورت آنلاین غیرممکن میباشد و شما در میان انبوه گستردهای از کسب و کار های دیگر که از انواع مختلف این روش ها استفاده کردهاند؛ عقب خواهید ماند.
برای این که شما بتوانید یک سایت راهاندازی کنید و در شبکه های اجتماعی فعالیت مناسبتری داشته باشید باید از افرادی که در زمینه بازاریابی محتوا و سئو متخصص میباشند کمک بگیرید. شما باید فردی را استخدام کنید که به عنوان یک سئوکار شناخته میشود. این فرد تلاش میکند که به تحقیق کلمات کلیدی بپردازد و یک استراتژی سئو را برای شما پایهریزی میکند. سئوکار کمک میکند تا ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند و شما رتبه های مناسبی را در گوگل داشته باشید. این فرد ارزش دامنه سایت شما را گستردهتر میکند و با آنالیز سایت و آنالیز رقبا تلاش میکند تا شما را به پیشرفت برساند. علاوهبر سئوکار، شما نیاز دارید تا یک متخصص در زمینه بازاریابی محتوا را نیز استخدام کنید. این افراد به شما کمک میکند تا متوجه شوید چگونه باید به تولید محتوا بپردازید و در زمینه کسب و کار خودتان، کدام قالب های محتوایی میتوانند به شما کمک کنند تا پیشرفت بیشتری داشته باشید.
جمعبندی
توجه کنید که پل های ارتباطی گوناگون و متنوعی وجود دارند که میتوانند بازاریابی محتوا سئو را به یکدیگر وصل کنند تا باعث شوند شما راحتتر بتوانید به هدف اصلی خودتان که پیشرفت کسب و کار میباشد برسید. این پل ها شامل تحقیق در رابطه با سلیقه مخاطب، تحقیق در رابطه با میزان جستجو، تعیین واضح اهداف کسب و کار، و همچنین تولید محتوا براساس اصول سئو میشوند. دقت و توجه به این موارد به شما کمک میکند تا راحتتر بتوانید به هدف نهایی خودتان برسید. در کنار توجه به تفاوت بازاریابی محتوا و سئو، شما همواره این نکته را در ذهن خود داشته باشید که به هیچ عنوان نباید تمرکز خودتان را از روی یکی از این موارد بردارید و روی دیگری قرار دهید. این دو فاکتور، فاکتور های اصلی میباشند که میتوانند به صورت همراه و هماهنگ شما را به موفقیت برسانند.
سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد؟
خلاصه مقاله:سئو از 3 بخش اصلی تشکیل شده است: سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی. سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد؟ این موضوعی است که در کمتر مقالهای به آن پرداخته شده است. بنابراین پیشنهاد میکنم این مقاله را حتما تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی درباره این جنبه از بهینه سازی سایت کسب کنید…
رشد و موفقیت یک سایت به طور مستقیم به سئوی آن وابسته است. با این حال بهینه سازی موتورهای جستجو از فاکتورهای زیادی تشکیل میشود. SEO را مانند تکههای یک پازل دانست که برای رستگاری در آن نیاز به چینش دقیق تک تک پازلها داریم. یکی از مهمترین تکههای این پازل سئوی خارجی است. اگر به تازگی با این علم آشنا شده باشید، قطعا میخواهید بدانید سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد؟ بنابراین اجازه دهید بدون تلف کردن وقت این بخش مهم از بهینه سازی سایت را بررسی کنیم.
انواع سئو کدام است؟
چه بخواهید بهعنوان یک سئوکار در دنیای آنلاین فعالیت کنید و چه بخواهید بازدید سایت خود را افزایش دهید، شناخت دستهبندیهای مختلف Search Engine Optimization میتواند بسیار مفید باشد. بهینه کردن سایت شامل 3 مرحله مهم است که هر یک با یک نام جداگانه تعیین میشود:
- سئو تکنیکال (Technical SEO): تکنیکال سئو که به سئوی فنی نیز معروف است، بیشتر به جنبه کدنویسی اصولی و بهینه سایت میپردازد.
- سئو داخلی (On page SEO): بهینه سازی داخلی سایت یکی از مراحل اصلی در این پروسه بوده که تمرکز زیادی روی تولید محتوا دارد.
- سئو خارجی (Off page SEO): یکی از بخشهای اصلی سئو، Off page SEO نامیده میشود که میتواند ترافیک سایت شما را به صورت صعودی افزایش دهد.
سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد؟
سئو خارجی یکی از 3 دسته اصلی پروسه بهینه سازی وبسایت محسوب میشود. همانطور که از نام آن مشخص است، تمامی فعالیتهایی که متخصصین این حوزه در خارج از سایت انجام میدهند، با آو پیج سئو شناخته میشود. در واقع تمامی تمرکز این بخش این است که با فعالیت در خارج از صفحات سایت، بتوان ترافیک را به سمت سایت خودی جذب کرد.
اما واقعا سئو خارجی چه اهمیتی برای کسبوکارهای اینترنتی دارد؟
دو دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد. اول اینکه زمانی که شما روی سئوی بیرون از صفحه کار میکنید، ترافیک را از سایتهای خارجی به سمت سایت خود جذب خواهید کرد. به این ترتیب میتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید. اما دلیل دیگری که اهمیت سئو آو پیج را بیشتر میکند، افزایش رتبه سایت است. اگر شما تولیدمحتوای مفیدی انجام دهید، باز هم نمیتوانید به رتبههای بالای گوگل دست پیدا کنید. این موضوع برای کسبوکارهایی است که رقبای قدرتمندی دارند، سختتر نیز میشود. در چنین مواقعی استفاده از Off page SEO بهترین راهکار است. مثلا ثبت یک رپورتاژ آگهی و دریافت بک لینک از یک سایت معتبر میتواند رتبه شما را افزایش دهد. چون که گوگل بارها اعلام کرده تعداد لینکهای دریافتی از سایتهای دیگر یک سیگنال بزرگ برای رتبه بندی وبسایتها خواهد بود.
تکنیکهای سئو خارجی چیست؟
حالا که تا حدود زیادی متوجه شدید سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد، قطعا میخواهید بدانید که چگونه باید این بخش از بهینه سازی را روی سایت خود پیاده سازی کنید. تکنیکهای زیادی برای بهبود Off page SEO وجود دارد که شما میتوانید با توجه به سلیقه و البته نیاز آنها را به کار بگیرید:
- لینکسازی با رپورتاژ، یا سایر روشها
- سئو محلی یا لوکال سئو
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- فعالیت در انجمنها
- ثبت پست مهمان
- …
مهمترین فعالیت در حوزه سئوی بیرون صفحه کدام است؟
با وجود موثر بودن تمامی فعالیتهای خارج از سایت، به جرات میتوان لینکسازی را یکی از مهمترین و شاید تاثیرگذارترین فاکتور در این بخش دانست. Link Building به کمک روشهای مختلفی انجام میشود که ثبت رپورتاژ میتواند یکی از بهترین گزینهها باشد. بنابراین اگر میخواهید وبسایت خود را از لحاظ سئو بهبود ببخشید و میخواهید تنها روی یک حوزه از Off page تمرکز کنید، پیشنهاد من این است که حتما لینکسازی را امتحان کنید.
لینکسازی میتواند خطرناک باشد
در ابتدای مقاله سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد نیز گفتم که لینکسازی باعث ارتقای رتبه صفحات سایت شما در نتایج جستجو خواهد شد. با این حال نباید فراموش کنید که ساخت بک لینک میتواند بسیار خطرناک باشد. موتورهای جستجویی مانند گوگل بک لینکها را بهعنوان یک سیگنال مهم برای رتبهبندی وبسایتها میشناسند. اما بهتر است بدانید منظور از این بک لینکها، تمام آنها نیست. در واقع گوگل عاشق لینکهای دریافتی طبیعی است.
به عبارت بهتر گوگل تمایلی به ساخت لینکهای جعلی توسط کاربران ندارد و در صورت مشاهده چنین رفتاری، سایت را با رویدادهایی مانند پنالتی جریمه میکند. اجازه دهید که با شما رو راست باشم:
بسیاری از فعالیتهای سئوی خارجی در حوزه سئو کلاه سیاه قرار میگیرند. با این حال اگر بتوانید به صورت طبیعی آنها را پیاده سازی کنید، میتوانید تاثیر زیادی روی کسبوکارتان ایجاد کنید.
چه زمانی باید روی سئو خارجی تمرکز کنیم؟
اگر به ابتدای مقاله رجوع کنید، ما سئو را به یک پازل تشبیه کردیم. در واقع شباهت سئو با پازل بسیار زیاد است، چرا که در این بازی باید تکههای گمشده را به ترتیب جاگذاری کنید. در SEO نیز این ترتیب وجود دارد. بسیاری از افراد گمان میکنند تمام فاکتورهای سئو باید به یکباره روی سایت پیاده سازی شود، در حالی که این موضوع کاملا اشتباه است.
زمانی که به شما توضیح میدادم سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد به این نکته اشاره کردم که Off page SEO باعث افزایش رتبه سایت در نتایج میشود. این موضوع بهخوبی نشان میدهد که این بخش از بهینه سازی باید به انتهای پروسه منتقل شود. بنابراین اول باید روی تکنیکال سئو کار کنید، سپس تمرکز خود را روی سئو داخلی قرار دهید و در گام آخر سئوی خارجی را به عنوان یک مکمل به کار بگیرید.
دقت کنید که اگر محتوای مناسبی تولید نکنید و یا اصلا اگر محتوا نداشته باشید و بخواهید بک لینک بگیرید، قطعا گوگل به غیرطبیعی بودن لینکهای خارجی شما شک خواهد کرد.
نتیجه گیری
زمانی که لینک شما در سایت دیگری منتشر شود، کاربران میتوانند وارد سایت شما شوند. به این ترتیب زمینه آشنایی با برندتان فراهم میشود. این موضوع به طور مستقیم روی فروش شما تاثیر خواهد گذاشت. البته مزیت دیگری که این بخش از بهینه سازی دارد، این است که میتواند به عنوان یک سیگنال مهم گوگل برای افزایش رتبه سایت شما باشد. چرا که بک لینک گیری از سایتهای معتبر به گوگل اعلام میکند که محتوای شما ارزشمند و لایق دیده شدن است. حالا که فهمیدید سئو خارجی چیست و چه اهمیتی دارد بهتر است که بیشتر روی گزینههای Off page SEO از جمله بک لینگگیری تمرکز کنید تا نتایج بهتری در کسبوکار خود کسب کنید.
سئو کلاه سیاه، تلاشی غیر قانونی که باید از آن دوری کنید
سئو کلاه سیاه و به طور کلی اصطلاح آن از فیلمهای آمریکایی سرچشمه میگیرد. جایی که جادوگرها و به اصطلاح «آدمهای بد» با کلاه سیاه خود شناخته میشدند. در مقابل این افراد که کارهای غیر قانونی انجام میدهند و آینده وبسایت شما را به خطر میاندازند، سئو کلاه سفید و متخصصان آن وجود دارند که با روشهای تعریف شده توسط موتورهای جستجو، رتبه وبسایت شما را بهبود میبخشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شیوه سئو تا پایان با ما همراه باشید.
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه مناسب افرادی است که دوست دارند، راه صد ساله را یک روزه طی کنند. در واقع یکی از اصول و شرایط سئو سایت در اصفهان این است که بدانیم، سئو سایت در اصفهان به زمان نیاز دارد و بهبود رتبه وبسایت در اصفهان و سایر شهرهای ایران یک شبه اتفاق نمیافتد.
بنابراین در این شیو سئو، افراد مختلف از ابزار غیرقانونی که توسط الگوریتمهای جستجو تعریف نشدهاند استفاده میکنند. این در حالی است که بعضی از شرایط و روشهای آنها حتی ممکن است، قوانین موتورهای جستجو را نقض کنند.
انجام این تاکتیکهای غیر اخلاقی، هیچ سودی برای وبسایتها ندارند و اغلب وبسایتهایی که دست به این روشها زدهاند، توسط موتورهای جستجو جریمه شدهاند.
در واقع کاری که سئو کلاه سیاه انجام میدهد این است که الگوریتمهای موتورهای جستجو را بازی میدهد و به دنبال کسب رتبههای برتر است. اما نکتهای که باید به آن دقت کنید این است که ، الگوریتمها و به طور کلی موتورهای جستجو، بسیار هوشمند شدهاند و ضروری است که از این روشها دوری شود.
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید همان چیزی است که تحت عنوان سئو میشناسیم. یعنی برای بهبود رتبهبندی وبسایت خود توسط موتورهای جستجو، کارهایی را انجام میهیم که تعریف شده باشند و شامل تلاشهای غیر قانونی نباشند.
در حوزه سئو، معیارهای بهینهسازی وبسایت به سه دسته سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی تقسیم بندی میشوند که هر کدام چک لیستهای خود را دارند و افراد با تلاش خود میتوانند رتبه سئو خود را بهبود بخشند.
در ادامه این مقاله، تکنیکهای سئو کلاه سیاه، بررسی خواهند شد. این کار برای این منظور است که در طراحی استراتژی سئو به صورت آگاهانه از آنها دوری کنید.
تکنیکهای سئو کلاه سیاه
Keyword Stuffing یا استفاده زیاد از کلات کلیدی
همانطور که همه میدانیم، جستجوی گوگل بر اساس یک کلید واژه خاص انجام میشود. در گذشته اینگونه بود که الگوریتمهای گوگل وبسایتی که تعداد بیشتری کلید واژه جستجو شده در آن به کار رفته است را کاربر نشان میدادند. اما اکنون گوگل و موتورهای جستجو هوشمند تر شدهاند و از خزندههای وب برای درک محتوا استفاده میکنند.
در واقع Keyword Stuffing که تلاشی با استفاده از به کار بردن کلمات کلیدی زیاد در متن است، نه تنها باعث بهبود رتبه شما نمیشود، بلکه افزودن انواع مختلف کلمات کلیدی در جایی که هیچ مفهومی را اضافه نمیکنند، تجربه بدی را برای کاربران ایجاد می کند.
در ضمن ممکن است باعث شود ،صفحه شما توسط گوگل به عنوان پرس و جوهای نامربوط رتبه بندی شود.
تلاشهایی که از سوی گوگل تحت عنوان Keyword Stuffing شناخته میشوند، شامل موارد زیر میباشند.
- لیست شماره تلفنهای زیاد، بدون آنکه اهمیتی برای کاربر داشته باشند.
- بلوکهای متنی ثابت و اطلاعات شهرها که با آنها یک صفحه به دنبال کسب رتبه در نتایج برتر است.
- تکرار کلمات کلیدی در متن به تعداد بالا
به محتوای زیر که از سئو کلاه سیاه استفاده میکند، دقت کنید.
«کار ما فروش بهترین شلوارهای جین در خاورمیانه است. شلوارهای جین ما کیفیت فوقالعاهای دارند. اگر به فکر خرید شلوارهای جین هستید، کافی است که با ما ارتباط بگیرید.»
نوشته بالا، تلاشی غیر قانونی است که توسط موتورهای جستجو به آسانی تشخیص داده خواهد شد.
نکته مهم: به جای استفاده از این شیوه، تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) را انجام دهید.
Cloaking یا پنهانکاری
تکنیک بعدی سئو کلاه سیاه، پنهانکاری است و به این معنی است که محتوای نمایش داده شده برای کاربران و موتورهای جستجو متفاوت است. این کار به این دلیل انجام میشود تا کاربران بیشتری که حتی اصطلاحات نامربوط به محتوای صفحه را جستجو کردهاند را هم به صفحه خود هدایت کنید.
در واقع وبسایتهای هرزنامهای اغلب از این روش استفاده میکنند تا موتورهای جستجو، محتوای spam که به کاربران ارائه میدهند را پیدا نکنند.
نکته دیگر این است که در استراتژی سئویی که تعیین میکنید، باید کاربر دارای اهمیت برتر باشد و تمام تلاشهایی که انجام میدهید برای این باشند که رضایت او را کسب کنند.
Sneaky Redirects یا ریدایرکتهای غیرقانونی
ریدایرکت یعنی اینکه کاربر با کلیک بر روی یک لینک به صفحهای متفاوت هدایت میشود. سئو کلاه سیاه از این روش استفاده میکند و حتی ممکن است موتورهای جستجو را به یک صفحه و کاربران را به صفحه دیگر هدایت کند.
شیوه دیگر استفاده از دستور redirect 301 است که باعث میشود ارزش یک صفحه به یک صفحه دیگر منتقل میشود. این همان صفحهای از وبسایت است که رتبه خوبی دارد و جایگاه سئو آن نیز مناسب است.
محتوای بی کیفیت
نوشتن محتوای با کیفیت یکی از تکنینکهای سئو کلاه سفید است و در مقابل نوشتن محتوای بیکیفیت تکنیکی است که به روشهای مختلف برای کسب رتبه غیرقانونی توسط افراد سودجو اجرا میشود.
استفاده از محتوای کپی و تکراری، یکی از روشهای سئو کلاه سیاه است که به لطف آپدیت Google Panda در سال 2011 تا حد زیادی این مشکل برطرف شد. و اکنون وبسایتها حتی برای توضیحات متا نیز باید از متن یکتا استفاده کنند.
روش دیگر که به عنوان رایج ترین موارد اسپم شناخته میشود، استفاده از کلمات کلیدی پنهان است. و به این معنی است که کلمات کلیدی به کاربر نمایش داده نمیشوند و معمولا رنگ آنها با رنگ background یکسان است، اما توسط بات ها و خزنده های وب قابل مشاهده هستند.
روش سوم نیز استفاده از روش طعمه و سوئیچ (bait and switch) است. به این معنی است که با استفاده از یک کلمه کلیدی، رتبه خوبی کسب کنید و پس از کسب رتبه مناسب، موضوع و محتوای صفحه را تغییر دهید.
همانطور که مشاهده میکنید در تمام روشهای بالا، کاربر و اطلاعاتی که در اختیار آن قرار داده میشود، اهمیتی ندارد و آنچه مهم است پیشرفت سریع است. به جای این کار میتوانید بر روی بازاریابی محتوا(content marketing) تمرکز کنید و تفاوت را احساس کنید.
لینک دادن غیرقانونی
لینک دادن به یک وبسایت و به شکلی غیرقانونی شامل دو دوش است که هر دو را گوگل نقض میکند. روش اول این است که به صاحبان وبسایتهای برتر هزینهای برای لینک دادن به محتوای خود پرداخت کنید. در این روش گوگل، خریدار و فروشنده پیوندها را به محض شناسایی جریمه می کند
روش دیگر استفاده از Link Farms یا مزرعه لینک است. مزرعه لینک مجموعهای از وبسایت ها هستند که به یک منظور ایجاد شدهاند و تنها هدف آنها لینک دادن به وبسایت X برای بهبود رتبه سئو آن است. البته این وبسایتها به یکدیگر نیز پیوند میدهند.
این روش توسط موتورهای جستجو به سادگی نیز شناسایی میشود و دلیل آن این است که لینک دادن در یک ساختار شبکهای قانونی با ساختار غیرقانونی متفاوت است.
استفاده نادرست از Structured Data یا دادههای ساختار یافته
استفاده مناسب از دادههای ساختار یافته یکی از روشهایی است که میتوانید به صورت قانونی برای بهبود سئو خود انجام دهید. اما سئو کلاه سیاه از این روش به شکل دیگری استفاده میکند و اطلاعات را به شکلی نادرست به کاربران عرضه میکند. مثلا ممکن است به صورت جعلی، 5 ستاره به یک مقاله بدهد و میزان رضایت مشتری را حداکثر نشان دهد.
قرار دادن نام وبسایت در بخش نظرات دیگر وبسایتها
این روش از روشهای قدیمی است و به آسانی توسط موتورهای جستجو شناسایی میکند. اما اگر وبسایت بزرگی دارید، بهتر است که از افزونههای مدیریت نظرات استفاده کنید و این گونه کامنتها را در کمترین زمان حذف کنید.
Private Blog Networks یا PBN
PBN تکنیک آخر سئو کلاه سیاه است که در این مقاله توضیح خواهیم داد. این روش همانند Link Farms است. با این تفاوت که دیگر وبسایتها به یکدیگر لینک نمیدهند و لینکدهی آنها فقط به یک وبسایت است.
نتیجه نهایی
انجام تکنیکهای سئو کلاه سیاه ممکن است در کوتاه مدت باعث پیشرفت سریع شما شود. اما باید بدانید که این روشها آینده وبسایت شما را به خطر میاندازند و وبسایتهایی که از این روش استفاده میکنند، به شدت توسط گوگل مجازات میشوند.