معرفی انواع موشن گرافی

خلاصه مقاله:موشن گرافی ابزاری کارآمد و مفید است.انواع موشن گرافی قادر هستند تا در تمامی پلتفرم ها از جمله شبکه های اجتماعی مخاطب بیشتری را جذب کنند.

مقدمه:

قطعا تا به امروز دست کم برای یک بار نام موشن گرافیک به گوشتان خورده است. اما آیا با انواع آن آشنایی دارید؟ در این نوشته انواع موشن گرافی را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع موشن گرافی

معرفی انواع موشن گرافی

معرفی انواع موشن گرافی

موشن گرافیک چه معنایی دارد؟ به زبان ساده می توان موشن گرافیک را همان تصاویر متحرک تعریف کرد. با این تعریف ساده احتمالا انیمیشن هایی که در دوران کودکی دیده ایم برایتان تداعی شوند.  البته گفتنی است که برخی از متخصصان حوزه گرافیک انیمیشن را متفاوت از موشن گرافیک و برخی از آنها آن را در زیر مجموعه ی موشن گرافیک قرار می دهند.

 

موشن گرافی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

موشن گرافی دقیقا آن چیزی است که قادر است تا با استفاده از صدا، تصاویر متحرک و بکارگیری بعضی از افکت ها پیغام یا ایده هایی را انتقال دهد.

بیشتر در عرصه تبلیغات، ساخت تیزر و حوزه آموزش از این فرایند استفاده می شود.

 

انواع موشن گرافی

موشن گرافیک، ویدئو موشن، استاپ موشن، اینفو موشن و انیمیشن از مهمترین و شناخته شده ترین سبک های موشن گرافی هستند. در ادامه هر کدام از این انواع و سبک ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک را می توان از مهمترین انواع موشن گرافی نامگذاری کرد. البته باید گفت که اصطلاحا به تمامی گرافیک های متحرک موشن گرافیک گفته می شود. اما در یک تعریف علمی موشن گرافیک آن چیزی است که به جای استفاده از تصاویر واقعی در آن از وکتور استفاده می کنند. در توضیح وکتور باید گفت که این آیتم یک نوع نقاشی است که در ساخت آن از نرم افزارهایی چون ایلوستریتور به منظور تهیه و متحرک سازی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که این تصاویر متحرک از یک سناریو پیروی می کنند. لذا از یک گوینده برای بیان دیالوگ ها نیز استفاده می شود و پیام بواسطه ی آن تصاویر و صدا به مخاطب القا می گردد.

موشن گرافی

موشن گرافی

ویدئو موشن چیست؟

گاهی نیز برای ایجاد ویدیو و انتقال محتوا از تصاویر ویدیویی در کنار گرافیک استفاده می کنند. به این سبک ویدیو موشن گفته می شود.

 

استاپ موشن:

استاپ موشن یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع موشن گرافی است. در این سبک معمولا اشیا را حرکت می دهند و در فواصل زمانی مشخص از آنها عکس برداری می کنند. سپس عکس ها را به نرم افزار تدوین انتقال داده و آنها را به یک کلیپ متحرک تبدیل می نمایند. بسته به کیفیت این کلیپ می توان پیام مورد نظر را به مخاطب انتقال داد.

 

اینفو موشن:

قبل از تعریف ماهیت اینفوموشن لازم است تا در رابطه با اینفوگرافی توضیحاتی را ارائه دهیم. اینفوگرافی به مجموعه اطلاعاتی گفته می شود که در قالب تصاویر گرافیکی و به صورت موجز در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این تصاویر و اطلاعات می توانند به شرح یک موضوع پرداخته و یا مطلبی را بیان کنند.

به عنوان مثال در دوره همه گیری بیماری کرونا پلتفرم های مختلف سعی می کردند تا با استفاده از ابزار های بصری از جمله اینفوگرافی اطلاعات مورد نیاز را به طور مختصر و مفید به طیف وسیعی از مخاطبان انتقال دهند.

گفتنی است که در سبک اینفوموشن از همین تکنیک استفاده می شود با این تفاوت که این تکنیک را در قالب ویدیو و موشن پیاده می کنند. به زبان ساده می توان گفت که در این سبک بجای استفاده از تصاویر ثابت اطلاعات در قالب گرافیک های متحرک ارائه می گردند و توسط صدا بیان می شوند.

موشن گرافی

موشن گرافی

 

انیمیشن:

انیمیشن سرآمد انواع موشن گرافی است. البته باید گفت همانطور که در ابتدای این متن گفته شد در رابطه با اینکه آیا می توان انیمیشن را در گروه موشن گرافی قرارداد و یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.

با این حال لازم به ذکر است که ساختار موشن گرافی به مراتب ساده تر از ساختار انیمیشن می باشد. برای پاسخ به تفاوت میان این دو باید گفت که در انیمیشن نیز از گرافیک و نقاشی متحرک استفاده می کنند اما این آیتم در اغلب موارد دارای بار درام بوده و داستان گو است. کاراکترها نیز در انیمیشن پرسونا دارند.

بطور کلی همانقدر که می توان میان انیمیشن و موشن گرافی تفاوت پیدا کرد به همان اندازه می توان شباهت هایی را میان این دو لحاظ نمود.

با این تفاسیر و در مقیاس کلی می توان اینگونه تفسیر کرد که تصاویر متحرک پایه و مبنای انیمیشن هستند. اما انیمیشن آیتمی نیست که در آن الزاما یک پیام خاص انتقال داده شود. در بیشتر موارد انیمیشن سازی جنبه داستان سرایی و سرگرمی دارد. در حالی که در موشن گرافی بار روایی داستان کمتر می باشد و انتقال پیام بیشتر بر عهده ی طرح ها، رنگ ها و افکت ها است.

موشن گرافی

موشن گرافی

 

موشن گرافیک چه کاربردها و چه مزیت هایی دارد؟

در واقع می توان انتقال پیام و یا ارائه محتوا را هدف اصلی برای ساخت موشن گرافی عنوان کرد. موشن گرافی در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. دلیل آنست که این ابزار بیشتر از سایر مواد تبلیغاتی توجه مخاطب را به خود جلب می نماید. لذا موشن گرافی برای بیان محتوا و ارائه آموزش سودمند تر می باشد.

در کنار تمامی این مزایا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هزینه پایین ساخت از دیگر مزیت های موشن گرافی است. چون این فرایند عمدتا با تدوین کامپیوتری به انجام می رسد و به همین دلیل به پروداکشن و فیلم برداری پر هزینه نیازی نخواهد داشت.

در سوی دیگر باید گفت که هر کدام از سبک های موشن گرافی جذابیت خاص خودشان را دارا هستند و به همین دلیل هر کدام از آنها می توانند محتوای خوبی را به مخاطب القا نمایند. لذا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که مختصر و مفید بودن و البته جذاب بودن از عمده مزایایی هستند که انواع موشن گرافی را نسبت به سایر روش ها برتری می دهند. و این در دنیای امروز که افراد تمایلی به خواندن متن های طولانی ندارند و بیشتر ترجیح می دهند تا با کمک ادوات بصری مطلب را دریافت کنند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

مزیت های موشن گرافی به صورت تیتروار:

  • موشن گرافی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی از هزینه ساخت کمتری برخوردار می باشد.
  • انواع موشن گرافی قادر هستند تا در شبکه های اجتماعی مخاطب بیشتری را جذب کنند.
  • این روش نسبت به سایر روش های تبلیغاتی هم تاثیرگذار تر است و هم ماندگاری بیشتری دارد.
  • موشن گرافی به دلیل برخورداری از بعضی قابلیت ها می تواند پیام را به شیوه بهتری انتقال دهد.
  • کیفیت آموزش یا تبلیغات با موشن گرافی افزایش پیدا می کند.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

  • موشن گرافی همان تصاویر گرافیکی هستند.
  • با استفاده از این تصاویر می توان پیام را در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطب انتقال داد.
  • این ابزار مفید و منحصر به فرد انواع مختلفی دارد.
  • ویدئو موشن، استاپ موشن و اینفو موشن از با اهمیت ترین انواع موشن گرافی به حساب می آیند.
  • مختصر و مفید بودن و البته جذاب بودن از عمده مزایایی هستند که انواع موشن گرافی را نسبت به سایر روش ها برتری می دهند.
  • هزینه پایین از مهمترین مزیت های انواع موشن گرافی به حساب می آید.
  • این ابزار قادر است تا بیشتر از سایر روش های تبلیغاتی توجه مخاطب را به سوی خود جلب کند.
  • موشن گرافی یک ابزار پر کاربرد است. در تمامی پلتفرم ها از جمله تلویزیون، فضای مجازی و… می توان از آن استفاده کرد. و بهترین نتیجه را دریافت نمود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *