مزایا و تاثیرات رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی

مزایا و تاثیرات رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی

خلاصه مقاله:رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی باعث شده است تا سایت های مختلف تغییرات ویژه ای را در عملکرد خود برای کسب رتبه های برتر گوگل ایجاد کنند.

امروزه بازاریابی در دنیای وب مخاطب بسیار زیادی پیدا کرده است چون هر روز به تعداد کاربران موجود در این فضا اضافه می شود. مفاهیم و کارهای مربوط به سئو سایت روز به روز در حال توسعه است و تعداد افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند نیز بیشتر می شود. سئو به مجموعه ای از کارها گفته می شود که برای بهینه کردن سایت های مختلف انجام می شود. در واقع سایت ها از طریق سئو، گوگل پسند می شوند و جستجوگر گوگل آنها را در لیست برتر پیشنهادات خود به کاربران قرار می دهد.

یکی از مواردی که در سال های اخیر تاثیر بالایی در سئو سایت ها و نحوه رتبه بندی آنها داشته است، موضوع جستجوی معنایی است. کسانی که نمی دانند سئو معنایی چیست و چگونه می تواند روی رتبه بندی سایت ها تاثیر بگذارد، ابتدا یک توضیح کلی در مورد الگوریتم های گوگل و تغییرات آن خواهیم پرداخت.

رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی چیست؟

رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی جدیدا وارد مباحث مربوط به سرچ کاربران شده است و در گذشته سرچ دقیقا روی کلمه کلیدی تمرکز داشت. تقریبا تمام فعالان آنلاین نسبت به اهمیت سئو و تاثیر آن در رتبه بندی گوگل اطلاعات لازم را دارند. اولین مرحله در سئو، تحقیق درست کلمات کلیدی و ایجاد محتوای مناسب پیرامون همان کلمه است. در گذشته با توجه به شرایط و امتیازات گوگل، محتوا متناسب با تعداد بالای کلمات کلیدی در متن رتبه می گرفت. یعنی هر چقدر تراکم کلمه کلیدی در محتوا بیشتر بود، محتوا دارای ارزش بیشتری بوده و از رتبه بالاتری نیز برخوردار بود. در چنین شرایطی بسیاری از محتواها نیاز کاربر را رفع نمی کردند و این عامل باعث ایجاد تغییرات و آپدیت هایی از سمت گوگل شد.

با ایجاد آپدیت هایی در قوانین و الگوریتم های شرکت گوگل، امروزه رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی باعث رشد وب سایت ها و رضایت بیشتر کاربران شده است. چون در چنین شرایطی تمرکز روی تراکم کلمه کلیدی برداشته شده و نیاز و رضایت کاربران است که اهمیت پیدا کرده است. در واقع هوش مصنوعی ربات های گوگل توانسته اند نیاز و خواسته کاربر را در اولویت خود قرار دهند. این موارد باعث شده تا متناسب با نیاز آنها نیز سایت های مرتبط را در صفحه سرپ گوگل نشان دهند.

ایجاد نتایج مثبت از طریق جستجوی معنایی

با توجه به بالا رفتن اهمیت جستجوی معنایی در سئو سایت، تغییراتی در نوع بیان محتواها و نگارش مقاله ها ایجاد شده است. چون با ایجاد چنین تغییراتی دیگر نیازی به استفاده دقیق از کلمه کلیدی مشخص شده نیست و اصل مهم در اینجا درک نیاز کاربر است. این موارد باعث شده است تا حتی در صورت سرچ یک کلمه با املای اشتباه نیز گوگل نتایج دقیقی را به کاربران نشان می دهد. این امر باعث شد تا صاحبان کسب و کارهای اینترنتی اقدام به تغییراتی در نحوه کارکرد خود کنند. در ادامه به نتایج و مزیت های کاربرد جستجوی معنایی از طریق گوگل خواهیم پرداخت.

رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی2

رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی

 

جستجوی راحت و آسان در گوگل

رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی باعث شده است تا مرحله سرچ راحت از گذشته صورت گیرد و نتایج به دست آمده نیز کاملا درست و دقیق باشند. در گذشته برای رسیدن به یک صفحه متناسب با نیاز کاربر باید چندین کلمه سرچ می شد. این موارد روی رفتار صاحبان سایت هم تاثیرگذار بود چون باید از کلمات کلیدی به تعداد مشخص در محتواهای خود استفاده می کردند. با تمرکز روی جستجوی معنایی دیگر چنین حساسیتی از طرف گوگل وجود ندارد و دسترسی کاربران به اطلاعات لازم خیلی راحت از گذشته شده است. تغییرات استراتژی های سئو در سال های اخیر نیز ناشی از تمرکز روی معنا و مفهوم محتواها با توجه به نیاز کاربران است.

نوشتن محتوای روان و باکیفیت

یکی از الگوریتم های مهم گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار است که دقیقا هنگام تمرکز بر جستجوی معنایی گوگل از طرف این شرکت رونمایی شد.  هنگام سرچ یک کلمه در گوگل نیز این الگوریتم به بررسی صفحات سایت های مختلف می پردازد. نزدیکترین صفحه با توجه به نیاز کاربر از این طریق نمایش داده می شود. این بررسی بر اساس تعداد استفاده از کلمات کلیدی بالا یا کاربرد عبارات عجیب و غریب نیست. این موارد باعث شدند تا در سال های اخیر صاحبان سایت ها اقدام به تغییرات اساسی در تولید محتواهای مختلف خود از جمله نمونه های مقاله ای کنند. نوشتن محتواهایی با بیان روان و عامیانه که مفهوم را به راحتی منتقل کند یکی از موارد قابل توجه در سایت های پرمخاطب است. چون به راحتی توانسته اند نیاز کاربر را شناسایی کنند و سپس با بیانی ساده به رفع این نیاز پرداخته شده است.

دسترسی به نتایج باکیفیت از طریق جستجوی معنایی

یکی از اهداف اصلی در رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی، دسترسی کاربران به نتایج باکیفیت تر است. چون در این صورت صفحات سایت ها از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بهترین نتیجه ها نمایش داده می شود. در بعضی از جستجوها با لیستی از سوالات با جواب آنها در صفحه سرچ روبرو می شوید که همان مفهوم سرچ معنایی گوگل را می رساند. در چنین شرایطی کاربر می تواند نیاز خود را از طریق مختلف رفع کند.

 

اهمیت بالای سئو برای کاربران

یکی دیگر از اهداف مهم جستجوی معنایی گوگل، اهمیت بالایی است که این شرکت به کاربران خود داده است. با پیاده سازی این آپدیت صاحبان سایت ها باید تایم و انرژی بیشتری را روی محتواهای خود بگذارند تا بتوانند رضایت گوگل و کاربران را جلب کنند. در حال حاضر استراتژی سئو روی رضایت کاربران قرار دارد. یعنی اگر یک سایت قصد گرفتن رتبه های بالای گوگل را دارد باید بتواند تعداد بالایی بازدیدکننده را به سمت خود جذب کند. سایت های زیادی بوده که با وجود قرار گرفتن در رتبه های بالا، بعد از مدتی رتبه های خود را از دست داده اند. این سایت ها نتوانسته اند نیاز کاربران را رفع کنند و تعداد کسانی که صفحات سایت آنها را ترک می کردند، بالا بوده است.

تمرکز کمتر روی تراکم کلمات کلیدی

از زمانی که رتبه بندی گوگل از طریق جستجوی معنایی ایجاد شده، دیگر اهمیت تعداد استفاده از کلمه یا کلمات کلیدی نیز وجود ندارد. دیگر مهم نیست که در یک متن از کلمه کلیدی چند بار استفاده شده است بلکه هدف اصلی توجه به نیاز و خواسته کاربر است. در صورتی که محتوا بتواند نیاز کاربران خود را رفع کند، در رتبه های برتر گوگل جای خواهد گرفت.

ایجاد انعطاف بیشتر در جستجوی معنایی گوگل

یکی دیگر از مزایای جستجوی معنایی گوگل تغییرات نگارشی است که در نوشتن محتواها ایجاد شده است. چون در چنین شرایطی نویسنده‌ها بدون ترس از تاثیر کلماتی که در محتوای خود استفاده می کنند اقدام به نوشتن مقاله‌های غنی تری می کنند. استفاده از انواع کلمات و جمله های مرتبط احتمال اینکه صفحه با سرچ های مختلف بالا بیاید، افزایش می یابد. با کاربرد این استراتژی از طرف گوگل، روز به روز به کیفیت محتواهای منتشر شده روی وبسایت های مختلف افزوده می شود. این شرایط بیشتر از همه به نفع کاربران است. به همین دلیل پیشنهاد می شود روی سئو سایت با توجه به استانداردهای معنایی گوگل توجه ویژه ای صورت گیرد. اکثر سایت هایی که امروزه توانسته اند جایگاه های برتر را بگیرند، در اولویت های اول خود از محتوای باکیفیت استفاده کرده اند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *